Uttar Pradesh - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Dirk Verkerk - WaarBenJij.nu Uttar Pradesh - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Dirk Verkerk - WaarBenJij.nu

Uttar Pradesh

Door: Dirk

Blijf op de hoogte en volg Dirk

23 Maart 2008 | India, Vāranāsi

Zoals ik vertelde in mijn vorige bericht bevinden we ons nu in de provincie Uttar Pradesh en wel in de stad Varanasi.

Zo'n 6 dagen geleden zijn we vanuit Jaipur naar Agra vertrokken. Onderweg nog een stop gemaakt in Fatehpur Sikri waar een tempel is gebouwd die voor de 3 hier meest voorkomende godsdiensten dient, Islamieten, Hindoe's en de Christenen. Dit was een bijzondere tempel en we hebben hier zelfs een wens mogen doen, uiteraard kunnen we ons hier niet over uitlaten... Door een tekort aan water is Fatehpur Sikri inmiddels een verlaten stad. Vervolgens zijn we doorgereden naar Agra wat bekend staat om 2 momumenten, het wel bekende Taj Mahal en het minder bekende maar logische Agra Fort. Zeker Taj Mahal was erg indrukwekkend, pas als je het ziet weet je pas wat voor een indrukwekkend gebouw het is, de foto's spreken dan ook wel voor zich denk ik. Agra Fort was fort nummer 7 inmiddels alweer geloof ik... In Agra hebben we gelogeerd bij de familie Lambda ipv de gebruikelijke luxe hotels. Meneer Lambda stond volgens ons programma bekend als een wijze ex-commando met veel verhalen. Wij beide vonden hem maar irritant, betweterig en hij luisterde het liefst alleen naar zichzelf en waren blij dat we van hem "verlost" waren :)

Na Agra zijn we naar Orcha gegaan, dit was een klein plaatsje met weinig bezienswaardigheden. Het hotel was echter erg goed dus hier hebben we lekker rustig aan gedaan, voornamelijk bij het zwembad gelegen en naar hartelust geconsumeerd.

Vanuit Orcha zijn we naar Khajuraho gegaan en ook dit is een rustig klein plaatsje maar heeft wel tempels met enige erotische sculpturen. Deze sculpturen en een hele coole gids zorgden voor een welkome afwisseling van de inmiddels saaie tempels. Verassend was hoe de eeuwenoude tempels verassend overeen kwamen met het huidige tijdperk. Hier hebben we tevens een basisschool bezocht en werden we met onze neus flink op de feiten gedrukt, in 4 kleine klaslokalen krijgen 75 kinderen s'ochtend en 75 kinderen s'middags les. Ook dit helpt je weer herinneren dat we het allemaal niet zo slecht hebben in ons kouwe kikkerland...

Op het dit moment bevinden we ons dus in Varanasi en dit is dan ook de laatste stad die we bezoeken in de provincie Uttar Pradesh. Vandaag hebben we lekker uitgeslapen en zijn we vervolgens naar Sarnath gegaan, dit is een plaatsje hier 10 km vandaan waar het boeddisme is ontstaan. Alle tempels en beelden zijn lang geleden verwoest/beschadigd door de moslims zodat men niet meer kon bidden tot Buddha. In het museum zijn alle overgebleven stukken en beelden tentoongesteld en zo konden we toch nog een aardige indruk van het boeddisme krijgen. Inmiddels zijn we terug in het hotel en gaan we vanavond een crematie bekijken waar 45 minuten lang in het openbaar lijken op een brandstapel worden gekieperd. Vervolgens worden alle overblijfselen de Ganges ingegooid en is alles weer netjes opgeruimd. Als klap op de vuurpijl gaan we morgen bij zonsopgang een boottocht maken over dezelfde Ganges. Ik ben erg benieuwd hoe dit zal zijn nu ik weet dat er asresten, dode koeien en de complete lijken van mensen met ziektes als bv polio worden ingegooid. Daarna ontbijten, al kijk ik daar niet echt naar uit...

De afgelopen dagen hebben we veel kilometers afgelegd per trein, ik denk zo'n 15 uur exclusief vertraging van 3 uur zeker. Gisteren en vandaag is het hier Holi en mensen vieren hier dan feest en bijna alles is gesloten. Aangezien ze hier sporadische alcohol drinken is het wel lachen om s'ochtend al bomzatte gasten te zien en te weten dat ze elkaar met kleuren poeder en water ondergooien maakt het nog komischer. We doen hier enorm veel verhalen en indrukken op. Deze week gaan we terug naar Delhi om vervolgens naar Kathmandu te vliegen en daar de jungle te gaan bekijken. Tot snel.
gr. Dirk en ma

p.s. Jacqueline een olifant voor die meiden meenemen wordt een probleem ivm gewicht van de bagage. Dus vroeg ik me af of een kleine Python van 10 kilo ook goed was want dat moet wel kunnen denk ik...

• 23 Maart 2008 - 12:43

Van Es:

Heej bukkem. ziet er weer netjes uit.. PSV gister weer gewonnen van groningen met 3-0 en ajax straks tegen fc twente ballen. Sms je de uitslag wel ff door zo... We moeten morgen nu toch voetballen en de wedstrijd van vorige week inhalen.. Als het niet weer wordt afgelast. Is namelijk een erg koude pasen hier.. Je hoort morgen wel wat we gedaan hebben met de mannen van lienden3...

Fijne tijd nog maatje en tot gauw!

Laterss van Es

• 23 Maart 2008 - 14:10

Jospin :

ze kunnen dat geld wat ze in die tempels gegooid hebben beter aan het dagelijks leven besteden volgens mij. wat een gebouwen joh! Blijft allemaal apart om te zien. En eerst een testje op allerlei ziektes als jullie weer thuis zijn he, dat we niet ineens een ziekte aan onze broek hebben!

Gr. Jos

• 23 Maart 2008 - 14:14

Henk/wilma:

blij dat jullie het zo goed maken saampjes inderdaad indrukwekkend die foto,s van de taj mahal,ik zou me over die lijken in de rivier niet zo druk make dat gaat wel zijn ganges
    hier is het koud en nat,niet veel aan.
    net terug van de verjaardag van oma ,was wel gezellig coen en rijk waren er ook sjoerd moest werken dus die zal vanavond gaan verder is alles hier oke groeten henk

• 24 Maart 2008 - 09:06

Jacqueline:

Jaaa, een python is ook uitstekend. Kan zelfs dienen als tochtslang voor de deur, hahaha. Als het kan een albino python, past beter bij ons interrieur.
    Wel veel erg leuke foto's, maar nog steeds niet van jou in het pak Dirk.
    Yara heeft alvast een mobiel voor d'r verjaardag met gratis 400 sms-jes. Ze zal jou binnenkort wel sms-en.
    Ik had begrepen dat het samen goed te doen is. Koen en Rijk iets minder. Ze zaten gister erg vermoeid en vermagerd bij oma op de verjaardag. Ze hadden gehoopt op een stuk taart maar dat was er helaas niet, hahaha.
    Antoinette, hoe groot was die zilveren vaas? Iets voor bij jou op het tafeltje? Hebben ze daar geen mooie dienbladen?
    De reis lijkt me schitterend maar ook vermoeiend. Helaas al over de helft maar jullie hebben nog ruim een 1 1/2 week.
    kus Jacq

• 25 Maart 2008 - 20:31