Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Dirk Verkerk - WaarBenJij.nu Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Dirk Verkerk - WaarBenJij.nu

Nepal

Door: Dirk

Blijf op de hoogte en volg Dirk

31 Maart 2008 | Nepal, Kathmandu

Na onze trip in India stond Nepal op het programma. Het verschil in tijd en valuta zorgden al direct voor wat verwarring aangezien we hier niet op hadden gerekend omdat het erg dichtbij India ligt. Het straatbeeld van Nepal is gelijk aan India echter is het hier een stuk schoner, meer natuur en de mensen hier maken net ff wat meer van het leven, ook al hebben ze het niet beter dan de de mensen in India.
De eerste 2 dagen hebben we in Kathmandu rondgekeken en kwamen voornamelijk de welbekende tempels tegen. Deze zijn hier voornamelijk op het boeddisme gericht en de stijl van de houten stupa's is totaal anders dan de marmeren en stenen tempels in India. De dag erna zijn we naar een omliggende stad gegaan waar we kijkje hebben genomen in een pottenbakkerij en een papiermakerij (van papyrus) en voor de rest was het meer van hetzelfde.

Dag 3 vertrokken we naar het nationale Chitwan park wat zo'n 6 uur rijden is met de bus. Ik had mezelf hier erg op verheugd en was na al die cultuur en religie wel toe aan wat natuur. We begonnen met een ochtend junglewalk van ongeveer 5 uur en ik had hoge verwachtingen. We werden verteld geluk te hebben als we per benenwagen een neushoorn zouden spotten want de dieren zijn erg schuw. Na 3 uur lopen en 2 pauwen te hebben gezien had ik er aardig de balen in en zag het ook niet meer goedkomen todat onze gids naar de waterkant wilde om krokodillen te zoeken. Ma zag iets bewegen in de struiken en toen we keken was het een vette python van ongeveer een meter of 4 (geschat) en dat terwijl we er zelf 1 meter vanaf stonden zonder het te weten. Ineens zag ik het weer helemaal zitten en ma iets minder nu ze besefte dat deze dieren hier toch echt zaten. Na wat verder te hebben gelopen kwamen we ook een krokodil tegen maar dit was niet echt spectaculair want hij zat aan de andere kant van het water. Toen we bijna aan het einde waren was mijn dag helemaal goed want we zagen een neushoorn op zo'n 50 meter afstand en die dingen zijn in het echt net zo groot als pa z'n bus. Tevens zijn neushoorns gevaarlijker dan reptielen en tijgers omdat snel en op volle kracht aanvallen. Toen we hem vonden lag ie rustig in de schaduw maar toen hij ons vond ging die staan en keken we hem recht op zijn kop. De gidsen begonnen te rennen en zeiden dat we dat ook maar beter konden doen aangezien ze 40 km per uur kunnen halen. We hadden allemaal(ook de gidsen) ons hart in de keel maar gelukkig zette de neushoorn maar een paar stappen en bleef het bij een harde waarschuwingsbrul.
Na de junglewalk ben ik en 2 andere gasten met een olifant het water ingegaan en hebben we hem gewassen en een beetje met hem gespeeld, dit was erg bijzonder. S'avonds nog een olifantenrit door de jungle gemaakt waar we nog 5 neushoorns, waaronder 1 baby, hebben gezien die nu niet wegrennen of aanvallen omdat de olifant waarop we zaten tot hun natuurlijke omgving hoort.

Vanmorgen moesten we alweer vertrekken richting Kathmandu. Vantevoren hebben we nog een bezoek gebracht aan het Elephant Breeding Center waar je moeder olifanten en hun jong kon bekijken. We hadden het geluk dat er een klein olifantje van 1 week rondliep en aangezien we de enige bezoekers waren ben ik over het hek gegaan om de kleine olifant goed te bekijken. De kleintjes zijn er speels en nieuwsgierig dus hij kwam ook ff een kijkje nemen en dit was echt heel gaaf. Helaas moesten we al weer snel terug om de bus te halen.

Nu terug in Kathmandu gaan we dadelijk naar bed en vetrekken we morgen om 15.00 uur naar Delhi om vervolgens pas 9 uur later naar Amsterdam te vliegen, hier zien we wel tegenop maar het is niet anders. Het is allemaal erg leuk geweest en de tijd is erg snel gegaan maar het is toch wel lekker om weer huiswaarts te gaan ook al is het zeker 20 graden kouder dan hier. Echter een echte Nepalese yak-wollen muts gekocht dus dat moet het verschil maar iets verkleinen.
Momenteel is het hier ook erg onrustig omdat er op 10 april verkiezingen zijn waarin een terroristische partij maan mee doet. Ze vergaren stemmen door mensen te bedreigen en hebben verklaart met al het nodige geweld een staatsgreep te doen indien ze niet worden verkozen. Hier hebben we gelukkig geen last van.
De foto's volgen pas morgen of woensdag thuis want hier krijg ik mijn usb-apperatuur niet aangesloten.
Gr. Dirk en Antoinette

• 31 Maart 2008 - 17:26

Van Es:

heej korsje mooi verhaal kerel.. Echt vet al die dieren daar. haha bedankt gister voor je sms, was alleen beetje laat want de klok moest een uur vooruit.. Ik werd pas 9.10 wakker en natuurlijk lagen ralp en theo nog op bed :D.. Maar nadat iedereen om 9.45 toch nog aanwezig was lekker gebald in de regel.. De eerste 10 min was een drama. we stonden gelijk al met 0-1 vanaf de aftrap achter en 10 min dus al 0-2.. gelukkig maakte we in de 40 min de 2-1 en 2 min later de 2-2.. 2e helft ff doorgedrukt en 6-2 gewonnen.. volgende week is lekker weer 8.30 vertrekken dus goed dat je er dan weer bij bent maat! Alvast een goede reis toegewenst en tot woensdag maat!..

Laterss van Es

• 31 Maart 2008 - 17:51

Robbert:

Hey korsje!
    Dus gesport heb je ook nog op vakantie :D is ff schrikken denk als ze zeggen dat je moet gaan sprinten voor zo'n bakbeest!
    Goede terugreis en zie je van t weekend!

• 31 Maart 2008 - 18:30

Sjoerd:

Nou.... wat gaat zoiets toch hard! Woensdagmorgen al weer thuis. Aan de verhalen te lezen hebben jullie een mooie reis gehad.

En een suggestie om de tijd morgen te doden: souvenirs kopen voor het thuisfront :-D

gr

• 01 April 2008 - 18:16

Joep :

Hoi Familie! fantastisch dat verhaal over die olifanten en die neushoorn!
    Ben erg benieuwd naar je verhalen en tips over het rondtrekken!
    Gaat trouwens ongelooflijk snel zeg! Ik dacht bij mezelf, ik zal eens reageren, en dan lees ik dat julie alweer bijna thuis zijn.

Goede terugreis gewenst!
    Groeten van Joep en Marleen

• 02 April 2008 - 18:31

Frank-Michel:

Heej Familie!

Leuke stukjes allemaal om te lezen!!
    De tijd gaat wel erg snel voorbij op zo'n vakantie denk ik! Maar ook wel leuk idee om alles thuis persoonlijk te kunnen vertellen toch :) ?
    Goede terugreis en tot snel!?

Groetjes,

FM
    ps je hattrick skills gaan nog steeds prima dirk!